a változás szabadsága
BURNOUT HELYETT
Pazár Kinga

Keményen dolgozó, elkötelezett, tudatos, ambiciózus és igényes ember vagy és nem érted az öröm hová tűnt a napjaidból?

 

Ha felmerül benned a kérdés, hogy vajon burnout (kiégés) tüneteitől szenvedsz-e akkor a válasz valószínűleg igen. Azok az emberek, akiket a munkájuk lelkesedéssel tölt el és a motivációjuk erős általában még kielégítően kezelik a stresszt az életükben és a munkájuk nyújtotta megelégedés kiegyenlíti a kedvezőtlen hatásokat.

 

Először a segítő foglalkozásoknál írták le a burnout tünetegyüttest melynek testi és lelki jelei: a krónikus kimerültség, gyakori fertőzések, pszichoszomatikus megbetegedések (magas vérnyomás, emésztési zavarok, gyomor- és nyombélfekély, krónikus fejfájás, potenciazavar), testsúly változások, szorongás, depresszió, motiváció hiánya, kapcsolatok kiüresedése, munkahelyi konfliktusok gyakorisága, koncentrációs nehézségek, stabilitás, önértékelés csökkenése, elszigetelődés, cinizmus.

 

Napjainkban sokkal szélesebb körben felismerhetők a burnout tünetei: vezetők, managerek, döntéshozók, professzionális munkaerők, akik sok emberrel dolgoznak, állandó szoros határidők szorításában élnek (pl. mediában), folyamtosan feszült figyelmet igényel a munkakörük (pl. légiirányítók, tőzsdei alkuszok, diszpécserek) vagy társadalmilag kevésbé népszerű feladatokat látnak el (pl. revizorok, adóellenőrök)

 

A fejlett államokban a nyugdíjkorhatár kitolódása és az egészségbiztosítási költségek emelkedése miatt fokozódó figyelem irányul a burnout megelőzésére

 

Bővebben a burnoutról >>> itt <<<

 

Legjobb persze megelőzni és érdemes felmérni hol tartunk most, hiszen minél korábbi fázisban avatkozunk be annál egyszerűbb, könnyebb és olcsóbb "kiszállni" a folyamatból.

 

A coaching folyamat, célok, értékek újra fogalmazása, különböző készségek, kompetenciák fejlesztése, stressz kezelés, konfliktus kezelés egyéni és kiscsoportos tréningeken történő elsajátítása a kiút és megelőzés hatékony módja.

 

______________________________________________________________________

 

 

Bővebben a burnoutról:

 

A burnout szindrómát a '70-es években Maslach azonosította és kidolgozott egy módszert amely méri az érzelmi kimerültség és személyes teljesítményből fakadó elégedettség szintjét. Freudenberger modellje a burnout folymatát 12 szakaszra osztotta, melyek nem szükségszerűen ebben a sorrendben követik egymást és nem is mindegyike merül fel.

 

Kezdetben lelkesedés, fokozott ambíció, bizonyítani akarja magának és másoknak, hogy beleillik a szervezetbe, a munkahelyre és megfelel még a fokozott elvárásoknak is. Hajlamos túlmunkát vállalni és a feladatok delegálása helyett inkább maga végzi el, hogy pótolhatatlannak tűnjön. Mivel mindent a munkának rendel alá nincs már ideje és energiája másra, a család, barátok, kikapcsolódás sőt akár az alvás is kezd veszíteni fontosságából. Nincs időm semmire fázis. Ezután már kezdi érezni, hogy valami nem jó, de képtelen azonosítani a probléma forrását. Itt jelentkezhetnek az első fizikai tünetek. Ebben a szakaszban elszigetelődhet másoktól, kerüli a konfliktusokat és önmaga alap szükségleteitől távolabb kerül. Az értékrendszere változik, mivel a munka felemészti minden megmaradt energiáját és nincs ideje barátokra, hobbira, vakációra, érzelmileg eltompul. Kevésbé toleráns, terhessé válnak a társas kapcsolatok. A kívülállók agresszivitást és szarkazmust fedezhetnek fel nála. Növekvő problémáikat az idő hiányával és a sok munkával magyarázzák ahelyett, hogy felismernék hogyan változtak ők maguk. Emberi kapcsolataik a minimumra csökkennek, lehet hogy túlevés, alkohol, gyógyszerek vagy drog segítségével keres némi enyhülést, kikapcsolódást hiszen a "sok munka" miatt máshogy nem megy... A kollégák, családtagok és egyéb ismerősök számára is nyilvánvaló válik a változás. Ahogy veszíti el a kapcsolatot önmagával úgy önértékelése és mások megbecsülése csökken, a személyes szükségleteit figyelmen kívül hagyja és az élete gépies rutinná válik. A belső üresség érzése ellen egyre gyakrabban túlevéshez, szexhez vagy alkoholhoz, gyógyszerekhez menekül. Ezután a tipikus depressziós tünetek is kialakulhatnak: reménytelenség, jelentéktelenség érzése állandósul, kilátástalannak és értelmetlennek látja az életét. Akár fizikailag és érzelmileg is összeomolhat. Ilyenkor azonnali pszichoterápiás segítségre van szükség!

 

A coaching egyre szélesebb körben terjed, mivel gyorsan változó világunkban rugalmasabb alkalmazkodásra van szükségünk és számtalan lehetőségből választhatunk.
coaching
Az NLP a sikeres, hatékony működés tanulmányozását állította kutatásainak középpontjába. Az NLP az emberhez méltó személyes változáshoz teremt ...
nlp-tréning
célja hogy kritika és hibáztatás helyett az őszinte és együttérző kommunikácó olyan cselekvéshez vezessen amellyel kielégíthetők a résztvevők alapvető emberi szükségletei.
erőszakmentes kommunikáció
ÉRDEKLŐDÉS
Címzett :
info@triflow-coaching.hu
* E-mail :
* Név :
Elérhetőség :
* szükséges megadni
* Üzenet :
AKTUÁLIS
Ismerkedés az NLP-vel úgy, hogy közben már hasznos eszközöket sajátítasz el, és el tudod dönteni akarsz-e még többet tanulni.
Aktuális
"Ha csak egyetlen módszert választhatnék a trauma gyógyításához az EMDR győzne" - Henrik Lell
Aktuális
Bentlakásos 2 hetes tanfolyam, melyen a hagyományos 160 órás, egész tanéves képzés anyagát sajátíthatod el.
Aktuális
Tel.:
06-20-260-1600
E-mail:
Copyright © Triflow-coaching - 2012